Kunst kan være svaret, når elever skal blive bedre til at samarbejde. For 5.a på Tranbjergskolen har et kunstprojekt været en stor succes, endda i en grad så Aarhus Kommune økonomisk er parat til at støtte lignende skoleprojekter i fremtiden.
Tekst og foto: Martin ØstersøEr det et dyr, en drage eller “bare” abstrakt kunst lavet af skoleelever, som er kommet op at hænge i 5.a og nu pryder klasselokalets bagvæg? Nej, er svaret eller måske – men det er meget mere end det.
“Vi har i klassen nogle gange haft svært ved at samarbejde, men i det her kunstprojekt har det bare været helt vildt godt,” siger Anna-Eline fra 5.a og bakkes op af klassekammeraten, Casper: “Ja, vi har været gode sammen, og det tror jeg, vi kan være igen næste gang, vi skal arbejde sammen.”
Læs også: Elever indspiller egne sangtekster på engelsk og laver musikvideo
Mens 5.a´s dansklærer, Natasja Lysgaard har trukket i trådene for at få projektet “Kunst og trivsel” til klassen, har workshoppen været styret af Aarhus Billed- og Medieskole: “Projektet handler om at få alle i 5.a til at fungere i fællesskabet. Hvis der mangler noget i det endelige kunstværk, så mangler der noget i billedet – en elev. Samtidig er det vigtigt, at elever får berøring med andre uddannede voksne. Præcis viden og impulser fra professionelle uden for skolen giver et ekstra skub,” siger Natasja Lysgaard.
Arkitekt og billedkunstner i autocamper
Kunstcamperen, en autocamper med en del kilometer under motorhjelmen, har de sidste par uge været parkeret ved afd. Grønløkke Allé og fungeret som et af 5.a´s klasselokaler. Kunstcamperen er Aarhus Billed- og Medieskoles mobile værksted for børn og unge – ombygget og indrettet til kreativt værksted.
Læs mere her: Kunstcamperen – et værksted på hjul
I grupper har 5.a både i og uden for camperen arbejdet med kreative udtryksformer. Indenfor i intime rammer lavet blindskrift, skrevet navne bagfra og genskabt deres værelser, mens der er blevet snakket og lyttet og udenfor brugt snore til at danne former og rum. Alt sammen med formålet om i fællesskab at komme fra det meget abstrakte til det visuelle konkrete – et kunstværk på klasselokalets bagvæg.
“Klassen har været fuldstændig fantastisk at arbejde med. De har taget et stort hensyn til hinanden og mødt os med respekt. Vi har mødt en sjælden åbenhed og imødekommenhed, til trods for at alt i starten var abstrakt og utydeligt for dem. De har sammen skabt et værk med sin egen historie og kreative tanker, som ikke eksisterede før. Det er kunst,” siger Joaquin Zaragoza, uddannet billedhugger og Sidsel Effersøe, uddannet fra arkitektskolen og projektansvarlige fra Aarhus Billed- og Medieskole.
Glad, stolt og tilfreds dansklærer
For Natasja Lysgaard har kunstprojektet været imødeset med stor forventning. I ugerne før projektet startede, brugte hun energi på at forberede eleverne mentalt, så de ville tage positivt imod Kunstcamperen. Det var centralt for hende at skabe en samarbejdssucces for eleverne, som de kan tage med sig i deres videre skolegang.
Se billeder fra kunstprojektet
“Jeg er så glad for den proces, de har været igennem. Det er flot at hoppe ud i noget så ukendt og så være i stand til at præstere sammen. De har turdet at åbne sig overfor hinanden, og det har medvirket til, at de har set og lært noget andet;” konkluderer 5.a´s dansklærer.
Successen med kunstprojektet på Tranbjergskolen har allerede givet genlyd længere oppe i systemet, hvilket betyder at Børnekulturhuset har bevilget 15 000 kroner til at udvikle på pionerprojektet “Kunst og trivsel”. Det kan betyde, at flere end Abdel fra 5.a knækker koden til spørgsmålet: “Hvad er kunst?”
“Kunst behøver ikke at være en figur, eller noget man kan se, fordi man kan se meget i kunst, uden det behøver at kunne ses.”