Jyllands-Posten vil gøre eliten klogere

I fremtiden vil Jyllandsposten målrettet gå efter folk med længere uddannelse. Ifølge informationschef, Torben Møldrup er målet en mere elitær avis, hvor visionen er at give målgruppen mere viden

Af Martin Østersø

Jyllandsposten skal ikke længere være avisen, der favner bredt og har alle som målgruppe. ”Den store populære avis, som også når Maren fra Kæret, er der ikke længere salg i. Hun læser alligevel kun gratis- og ugeaviser,” konstaterer Torben Møldrup.

Ny afgrænset målgruppe er danskere med en længerevarende uddannelse. Målgruppen skal nås ved at ændre på prioriteringen af avisens indhold, hvor stofområderne samfund, erhverv og det internationale skal tegne avisen.

Lanceringen af en ny defineret målgruppe er ikke det eneste udspil fra Jyllandspostens øverste ledelse. ”Vores mål og vision er at give målgruppen mere viden og gennem det frie ord at skabe fremskridt. Vi tror på fremtiden, folk skal gøres klogere. Vi har samme målsætning, som de har i uddannelsesbranchen – skabe viden og fremskridt,” fortæller Torben Møldrup.

Håndværket skal bane vejen til målet

”Det gode journalistiske håndværk” er et af midlerne til at nå målet, om at skabe viden til folk med længere uddannelser: ”Vi skal nå så tæt som muligt på sandheden om vigtige emner. Noget der betyder noget for danskerne. Vi skal arbejde med de klassiske nyhedskriterier – håndværket skal være i orden,” forklarer informationschefen.

Mere konkret vil Jyllandsposten afprøve politiske påstande: ”Når partierne nævner meget forskellige tal om f.eks. arbejdsløse, vil vi prøve at nå frem til fakta, og dermed hjælpe med at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert,” præciserer Torben Møldrup.

Ambitionerne hos Jyllandsposten er store, og hvis det mod avisens forventning mislykkes at gøre læserne klogere, er skylden placeret: ”Vi er ikke dygtige nok, hvis vi ikke kan levere viden i den form, det er efterspurgt,” konkluderer Torben Møldrup.

Spørgsmål banede vejen for visionerne

Internt hos Jyllandsposten stillede de i 2009 spørgsmålet: ”Hvad vil vi med journalistikken?” Det kickstartede ifølge informationschefen forandringsprocessen: Tretrinsraketten – med ny målgruppe, fokus på tre stofområder og at levere viden til læseren.

 

Dette indlæg blev udgivet i Jyllands-Posten vil gøre eliten klogere, Nyhedsreferat. Bogmærk permalinket.