Tranbjergskolen afholder litteraturkonkurrence

Der blev diskuteret, grinet og løbet, da 7.a og b i læsegrupper skulle konkurrere i fire ungdomsromaner.

Under overskriften “Hvem vil være litterær?” har 7. klasserne på Grønløkke Allé afholdt læsekonkurrence. Alle skulle læse mindst to romaner, og vindergruppen kommer en tur i Cinemaxx. Konceptet er blevet populært i overbygningen.

Tekst og foto af Martin Østersø

Scenen er sat i kantinen. Ved elleve borde sidder grupper på fire klar med blyanter og svarark i forskellige farver. Første bog er “Tynd is” af den norske forfatter Mikael Engström – en socialrealistisk ungdomsroman og åbningsbogen i 7. klassernes læsekonkurrence, “Hvem vil være litterær?”.

Se billederne: Tæt på 7. klassernes læsekonkurrence 

“Hovedpersonen i bogen hedder Mik, men hvad hedder hans storebror?”, lyder første spørgsmål fra skolebibliotekar, Line Sandager, som sammen med dansklærerne står bag konkurrencen.

“Gode læseevner er grundlaget for elevernes læring i alle fag. Læsekonkurrencer skal være med til at fastholde og motivere elevernes læsning. Vi ser desværre, at for mange ikke får læst med mindre det sker i skolen, og de elever kan have svært ved at følge niveauet i fagene,” siger Line Sandager.

Læs om: Læs og bliv et bedre menneske

I alt fire romaner er med i læsekonkurrencen. Foruden “Tynd is” er det “Dødsspillet” af Suzanne Collins, “Fucking forelsket” af Nils Schou og “Latteren i hjertet” af Kåre Bluitgen. Grupperne skal huske og blive enige om svaret, skrive det ned på papir og løbe op med svaret i lilla kasser – alt sammen på 30 sekunder. Til hver bog skal der svares på 18 spørgsmål.

“Thumbs up” fra eleverne til læsekonkurrencen

“Hvad er den første spilmesterskabte udfordring, som Kattua og de andre spillere møder?,” er det sidste af i alt 70 spørgsmål til de fire ungdomsromaner. Læsekonkurrencen er færdig. Tilbage er kun optællingen af antal rigtige svar, så årets mest litterære elever i 7. kan kåres.

“Det er godt, at alle bøger er læst af minimum to i grupperne, for så kan vi tænke os om sammen og snakke om svarene til spørgsmålene”, “vi er presset til at tænke hurtigt, over det vi har læst”, “godt at jeg skal læse to bøger, for ellers ville jeg aldrig gøre det” og “konkurrencen gør det sjovere at læse”, lyder nogle af elevkommentarerne efter læsekonkurrencen.

Tilbage i kantinen er Line Sandager i gang med at tælle sammen, hvem der har vundet: “Jeg synes, det er gået rigtig godt. Det gør ikke noget at bruge tid på at læse og lave spørgsmål til bøgerne, når eleverne bruger energi og tid på at blive bedre læsere,” siger hun

Og vinderen er…

Der går en uge, før det er muligt igen at samle de to klasser og afsløre vindergruppen. Annonceringen starter fra 11. pladsen. Svarprocenten blandt de syv bedste grupper er høj, og som feltet til førstepladsen snævres ind bliver åndedrættene holdt mere og mere tilbage.

“…Og det betyder efter et tæt løb, at vi på en flot førsteplads har gruppe 5, som består af Nikolaj, Marian fra 7,.a og Elise og Mathias fra 7.b. Tillykke med sejren og biografbilletterne” lyder de rosende ord fra Tranbjergskolens skolebibliotekar, Line Sandager som allerede har planlagt 8. klassernes læsekonkurrence.

Dette indlæg blev udgivet i Skolehistorier 2013, Tranbjergskolen afholder litteraturkonkurrence. Bogmærk permalinket.