Skole-IT halter bagud og mangler strategi i Aarhus Kommune (Tema)

Mangel på ambitioner og ingen kommunal handlekraft lyder kritikken af Skole-IT i Aarhus. Central medarbejder i Børn og Unge-IT forstår omverdenens kritik og mener, Aarhus skal frem i førerfeltet.

Mangel på ambitioner og ingen kommunal handlekraft lyder kritikken af Skole-IT i Aarhus. Central medarbejder i Børn og Unge-IT forstår omverdenens kritik og mener, Aarhus skal frem i førerfeltet.

Hverken kommune eller skoler har plan for IT. Medarbejder i Børn og Unge erkender behovet for en kommunal skole-IT-strategi, men den mangler på femte år.

Tekst og foto af Martin Østersø

Favrskov har det, Gladsaxe har det, København har det – mange kommuner har en skole-IT-strategi. Eksperter og rapporter anbefaler en kommunal strategi til gavn for skoler, lærere og elever. Børn og Unge i Aarhus har fungeret uden siden 2008.

“Hvis man ikke har en plan og bare håber, at tingene sker af sig selv, så sker der ikke noget. Uden en strategi har kommunen ikke styringen, i forhold til hvad der sker på IT-området ude i skolerne. Det er helt banal tænkning,” siger Marianne Georgsen, lektor på Aalborg Universitet og forsker i IT i folkeskolen.

Læs: Folkeskolen skal med på IT-bølgen

Børn og Unge-IT erkender, at der er et problem: “Vi har ikke snakket godt nok sammen i afdelingerne. Vi skal samle kræfterne bedre internt for at hjælpe eksternt. Når skoleledere har henvendt sig med IT-problemer, har vi samlet set ikke været gode nok til at hjælpe. Andre kommuner har mere fart på IT-arbejdet,” siger Niels Schmidt, IT-konsulent for pædagogik og læring, Børn og Unge-IT, samt koordinator for skolernes IT-vejledere.

Strategiløse skoler

Ifølge de aarhusianske folkeskolers hjemmesider har ingen udarbejdet en IT-strategi. Mens forældre kan orientere sig i handleplaner for b.la. kost, bevægelse og forældrekontakt, vil de lede forgæves efter IT-planer.

Læs: Aarhus Skolelederforening: Kæmpe behov for kommunal IT-strategi

I Børn og Unge-IT er man godt klar over, at skolerne ikke har udarbejdet egentlige IT-strategier: “Vores anbefalinger til skolerne har været at bruge dynamiske planer, som inddrager alle – lederen, lærerne, eleverne og forældrene,” siger Niels Schmidt.

For Marianne Georgsen er det oplagt, hvorfor aarhusianske skoler halter bagud på IT-området: “Hvis der ikke er en strategi fra øverste kommunale niveau til at dryppe ned gennem systemet, mangler incitamentet til, at skolerne har specielt fokus på IT,” siger hun.

Aarhus kæmper med teknologien

På landsplan trænger halvdelen af folkeskolerne til et IT-løft ifølge analyse fra KMD, Folkeskolens digitale tilstand fra 2012. Børn og Unge-IT vurderer selv, at de fleste folkeskoler i Aarhus findes i denne gruppe: “Flertallet af skolerne har netværksproblemer eller andre problemer med udstyr, som for ofte besværliggør IT-undervisning,” siger Niels Schmidt.

Aarhus Lærerforening (ÅLF) med Søren Aakjær i spidsen mener, at Børn og Unge mangler ambitioner: “Det er bare ikke godt nok. Vi burde været nået længere og snakke om, hvordan IT bruges til at højne det faglige niveau, og ikke om teknologien virker eller ej. Vi er nødt til tænke IT på en helt anden måde end i dag. Det burde Børn og Unge have en strategi for,” siger formanden for ÅLF.

Læs: Rådmanden: IT skal tilføre læring ligesom udstoppede fugle

I hovedkvarteret på Grøndalsvej 2 tager man kritikken til sig. Afdelinger i Børn og Unge har netop indledt arbejdet med en samlet IT-strategi for alle folkeskoler i Aarhus: “Behovet for en fælles plan er erkendt. Hvad, det ender med, er en politisk beslutning. Vi håber på at kunne lancere en ny og ambitiøs IT-strategi til efteråret, hvis alt går vel,” siger Niels Schmidt.

Deltag i debatten: Hvad mener du om, at Børn og Unge ikke har lavet skole-IT-strategi siden 2008?

Deltag i debatten: Er der behov for en kommunal IT-strategi – hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Dette indlæg blev udgivet i Magasin: IT i den aarhusianske folkeskole, Skole-IT halter bagud og mangler strategi i Aarhus Kommune (Tema), Temaer. Bogmærk permalinket.