Fra skoletræt og 02 til 10 og skoleglad

Modsat tidligere er Simone meget optaget af at gå i skole og lære

Modsat tidligere er Simone meget optaget af at gå i skole og lære

Otte måneder på Fokusskolen i Aarhus har ændret Simones skolefremtid 180 grader. Fra ingen håb og massivt fravær i folkeskolen til luksusproblemer som at skulle vælge mellem gymnasiet og frisøruddannelsen

Tekst og foto: Martin Østersø

Efter sommerferien 2015 startede Simone Ebbesen i 9. klasse på Fokusskolen, som er en del af Center-10. Tidligere havde hun gået på tre forskellige folkeskoler, hvor nederlagene var en del flere end sejrene, som til sidst betød, at hun i over et halvt år helt holdt op med at komme i skole.

”Fokusskolen har hjulpet mig rigtig meget. Hvis jeg ikke havde fået det her tilbud, ved jeg ikke, hvor jeg var endt. Nok ikke hos en frisør. Så tror jeg ikke, at jeg havde fået en uddannelse,” siger Simone.

De første måneder gik Simone på Fokusskolens praktiklinje, hvor eleverne går i skole en uge og er i praktik en uge, men efter efterårsferien skiftede hun til Skoleklassen, hvor skoleundervisningen fylder mere.

”Praktik giver god afveksling, og i starten var det rart at være lidt væk fra det faglige, eleverne og lærerne, men nu kan jeg godt lide at være i skolen. Det er sjovt at lære, og derfor valgte jeg sammen med lærerne at skifte linje,” siger hun.

Med skoleglæden kom de gode karakterer

I den almindelige folkeskole var det gået helt i stå for Simone. Hun endte ofte i konflikter og følte sig misforstået af lærerne og manglede tilhørsforhold til klassekammeraterne. Fagligt fungerede det også dårligt, og til sidst stoppede Simone med at komme i skole.

I dag under et år senere er situationen vendt 180 grader. Simone elsker at komme i skole, og hun er topmotiveret for at lære. Hun er så meget i udvikling, at hendes lærere vurderer, at hvis det fortsætter, er en gymnasialuddannelse oplagt.

”Fagligt har jeg udviklet mig meget. Jeg er gået fra 00 og 02 til 7, 10 og 12. Jeg er blevet modig i timerne og siger ting, som jeg aldrig har gjort før. Personligt føler jeg, man kan være sig selv på Fokusskolen. Vi kommer med forskellige ting, og vi accepterer hinanden, for dem vi er. Klassemiljøet har stor betydning for min udvikling. Lærerne er gode og gode til at løse konflikter hurtigt. Tidligere har jeg tænkt, at jeg var dårlig til ting, men nu ved jeg, at jeg kan finde ud af det. Jeg tager et år mere på Fokusskolen, og planen er en frisøruddannelse, men gymnasiet tiltaler mig også,” siger Simone.

Trivsel, selvtillid og personlige sejre

Blandt personalet på Fokusskolen, som består af lærere og pædagoger, er der glæde og stolthed over Simones positive udvikling. En udvikling som måske afviger i omfang, men så langt fra er enestående.

”Stort set alle vores elever udvikler sig positivt. Mange kommer her, fordi de er skoletrætte, og vores anderledes skoletilbud gør, at eleverne trives bedre her. Vi arbejder målrettet på at styrke deres selvværd, og sammen med deres større fremmøde bliver de også fagligt bedre. Vi har en god normering og kan være tættere på den enkelte elev. Dertil kommer, at klasserne er mindre, der er færre fag, ingen lektier og masser af praktik,” siger pædagog Rikki Højlund Vetterli.

Fakta: Læs alt om Fokusskolens profil, tilbud og de tre linjer på www.center-10.dk

Dette indlæg blev udgivet i Fra skoletræt og 02 til 10 og skoleglad, Skolehistorier 2016. Bogmærk permalinket.