Stor fremgang i elevernes karakterer på Center 10

Allan, Horaman, Nikolaj og Charlotte går alle på Center-10

Allan, Horaman, Nikolaj og Charlotte går alle på Center-10

70 % af eleverne på Center-10´s gymnasiale studieretning har opnået karakterfremgang siden 9. klasse. Eleverne vurderer, at lærerne, sammenholdet og de selv er forklaringen på den positive udvikling.

Tekst og foto: Martin Østersø
Eleverne på Center-10 har i sidste uge fået deres 2. standpunktskarakterer, og for langt de fleste er det meget positiv læsning. Især skolens mange elever på de gymnasiale studieretninger har gennemgået en positiv karakterudvikling. Sammenlignet med de sidste standpunktskarakterer i 9. klasse er flere end 2/3 af eleverne gået frem, hvoraf langt de fleste er i fremgang i to eller flere fag.

Allerede tilbage i efteråret kunne man ved årets første karaktergivning spore en generel fremgang, men efter yderligere nogle måneder på Center-10 er fremgangen endnu mere entydig. Elever på skolen er ikke overraskede over udviklingen og vurderer især, at eleverne selv, lærerne og sammenholdet er en stor del af forklaringen:

”Mange elever prøver virkeligt hårdt på at forbedre sig. De har gennemgået et holdningsskift, og for flere er det måske også sidste udvej. Lærerne er kompetente og skaber liv omkring undervisningen og i timerne. De hjælper målrettet de elever, som har svært ved det. Jeg har personligt gode erfaringer med, at vi elever kan påpege hinandens fejl og af den vej også blive skarpere,” siger Allan fra klasse H5 – HTX efter C-10.

”Der er en stor grad af individuel undervisning, hvor lærerne er præcise om, hvad vi elever skal blive bedre til, og de forklarer det gerne igen og igen og igen. Det handler også rigtig meget om, hvad den enkelte elev selv bringer til bordet,” siger Charlotte fra klasse H6 – STX efter C-10.

”Der et godt sammenhold, hvor vi hjælper hinanden efter skoletid og sidder nogle gange i kantinen og arbejder. Lærerne er gode og skaber liv i timerne,” siger Horaman fra klasse H7 – STX efter C-10.

”Lærerne er gode til at have individuel tilgang til eleverne,” siger Nikolaj fra klasse H9 – HTX efter C-10: ”

Godt afsæt til gymnasial ungdomsuddannelse

Test, terminsprøver og den daglige indsats i undervisningen ligger til grund for karaktererne, hvilket fortæller historien om, at mange elever på Center-10´s gymnasiale studieretninger er eller bliver klar til de gymnasiale ungdomsuddannelser efter sommerferien.

70 % af årets elever på Center-10 er i karakterfremgang siden 9. klasse, mens en del fastholder det samme eller næsten det samme karakterniveau. Tilbage er der en mindre gruppe elever, som ikke kan se fremgang på karakterarket, tværtimod. Center-10´s mål med dem er frem mod de sidste standpunktskarakterer og de afsluttende prøver at få løftet niveauet.

Fakta – sådan gjorde vi:
Vi har gennemgået alle elevernes karakterark på de gymnasiale studieretninger og sammenlignet deres 2. standpunktskarakterer på Center-10 med deres sidste standpunktskarakterer i 9. klasse. Vi har kun sammenlignet direkte mellem fag og discipliner, som de havde i 9. klasse og har nu på Center-10.

Dette indlæg blev udgivet i Skolehistorier 2016, Stor fremgang i elevernes karakterer på Center 10. Bogmærk permalinket.