Tranbjergskolen byder 0. klasserne velkommen

Glade elever i 0. klasse på Tranbjergskolen hopper ind i skolen, som mange har tradition for at gøre ved midnat nytårsaften.

Oplevelsen var endnu større end forventningens glæde, da topmotiverede 0. klasse børn med stolte forældre gjorde deres indtog på Tranbjergskolens to afdelinger. Fokus på det sociale og en stærk kommunikation er opskriften på den gode skolestart.

Tekst og foto: Martin Østersø

Spritnye skoletasker stråler om kap med øjne så store som tekopper. Den lille skolegård ved Kirketorvet på byens nye skole, Tranbjergskolen er udgangspunktet for et af livets store øjeblikke – 0. klassers første skoledag.

“Jeg har været spændt, men det er svært at glæde sig til noget, når du ikke ved, hvad man skal glæde sig til,” siger Lilje fra 0.c om de sidste dages tanker om første skoledag.

Første og anden klasserne står klar inde på skolegangene til at tage imod de nye elever. Med viftende dannebrogsflag synges skolens yngste ind i det klasselokale, som skal danne rammerne for deres første skoleår.

0.c på plads

I 0.c finder eleverne hurtigt deres pladser, mens forældrene står skulder ved skulder langs væggene. For Victor F er det meget belejligt, at mor står lige bagved, da blyet i stiftblyanten knækker: “Du skal bare trykke på enden af blyanten,” siger hun, og hjælper sønnike videre.

“Jeg har været spændt på, om Victor kan sidde stille og høre efter, men det er gået godt. Der er en god stemning. For mig er det vigtigt, at eleverne lærer de basale ting her i starten. Jeg føler mig i trygge hænder og har fuld tillid til teamet omkring klassen, siger Victor F´s mor, Marlene Frank.

Femten minutter inde i timen er tidspunktet kommet til, at eleverne skal prøve at være i skole helt alene: “Nu vil jeg bede alle forældrene om at forlade klassen og gå til aulaen til intromøde med skolelederen”, annoncerer Børnehaveklasseleder i 0.c Gitte Pedersen

Vægt på det sociale

Alene med eleverne kan Gitte Pedersen begynde sit arbejde. Første vigtige lærdom bliver, at en løftet arm fra børnehaveklasselederen betyder, at alle skal være stille og klar til at lytte. Allerede efter et par forsøg bliver budskabet opfanget af 0.c eller i hvert fald af de fleste.

Første skoledag er kun et par timer. Resten af dagen bliver brugt på småopgaver, men planen er klar:

“I starten vil vi have fokus på det sociale. Eleverne skal lære hinanden at kende og lære at omgås hinanden og os voksne. Den bedste måde forældrene kan hjælpe her i starten, er ved at læse og følge det vi har skrevet til dem i postmapperne,” siger Gitte Pedersen.

Også godt fra start på Grønløkke Allé for sidste gang

For børnehaveklasseleder i 0.b på Grønløkke Allé, Lone Bræmer-Lucas er dagen så småt overstået. Alt er klappet som forventet, og tonefaldet i de sidste pigers “farvel Lone, vi ses” tyder på god kemi fra starten.

“Så er vi i gang. Det er en god gruppe. De skal komme herop og føle sig trygge og derfra lære det faglige. Forældrene skal bakke op med at hjælpe deres børn, men ikke gøre det for dem. Helt centralt for kommunikationen er det, at forældrene er på intra og gerne hver anden dag ,” siger Lone Bræmer-Lucas.

I år er sidste gang der startes 0. klasser på Tranbjergskolens afdeling på Grønløkke Allé. Næste skoleår flyttes hele indskolingen til Kirketorvet. Men hverken det nye skolenavn eller næste skoleår er et tema for forældre eller elever på første skoledag.

“Det er bare et skolenavn, og en samlet indskoling om et år er fint med mig, bare klasserne fortsætter uændret. Det vigtige lige nu er, at elever og forældre i 0.b trives. Hvis forældrene samarbejder med hinanden, smitter det af på børnene. Vi skal blive i stand til at tage de små konflikter i opløbet,” vurderer forælder til Dicte i 0.b, Flemming Hansen.

Se billeder fra 0. klassernes første skoledag på Tranbjergskolens hjemmeside(fra tirsdag)

Dette indlæg blev udgivet i Skolehistorier 2013, Tranbjergskolen byder 0. klasserne velkommen. Bogmærk permalinket.