Tranbjergelev om tranbjergelever: De var gode, men vinduesviskeren var svær

Se flere billeder - brug linket nedenunder.

Se flere billeder – brug linket nedenunder.

2.b har sammen med deres lærer arrangeret morgendisko for deres skolekammerater. Reformtanker og højt aktivitetsniveau gik hånd i hånd. Et enkelt dansetrin skabte dog lidt udfordring.

Tekst, foto og film: Martin Østersø
 

Solbriller, kridtede dansesko og diskomusik.

Klokken er 8.07, og uge 41 er kun få timer gammel. 2.b på Tranbjergskolen skal kickstarte ugen med at undervise nogle af deres skolekammerater på Kirketorvet. Rollefordelingen er knivskarp. På scenen i aulaen står 2. b´erne og er klar med deres forberedte dans, mens eleverne fra 0.-2. klasse står på gulvet og er næsten lige så klar til at danse efter.

Danseseancen er dels en del af skolens svar på at opfylde reformens krav om mere bevægelse i skoledagen, dels en event i den årlige kampagne: Aktiv Rundt i Danmark

Se billeder

Læs om: Aktiv Rundt i Danmark

Gik godt og efter planen

Tilbage i klassen efter 30 minutters diskodans er stemningen høj blandt eleverne i 2.b. Alle er tilfredse med, hvordan det gik. Inden de fleste har fået sat sig ned, lyder den første spontane evaluering fra en af drengene.

“Jeg fik faktisk ros af en af de voksne, og det er dejligt at få,” og fra Oliver lyder det: “Det var fedt, og jeg gjorde det bedste, jeg kunne.”

2.b er enige om, at det har været rigtigt sjovt og lidt hårdt at lære de forskellige dansetrin. Enigheden om at have været nervøs er også stor.

“Jeg var spændt. Det var lidt pinligt i starten, for jeg vidste ikke, om de andre ville lave grin med os eller tage det seriøst. Heldigvis tog de det seriøst,” siger August og suppleres af Maja, Clara og Signe: “Langt de fleste dansede fint og var gode til trinene, det var kun “vinduesviskeren”, de havde svært ved. Men det er lidt irriterende, at nogle fjoller rundt”.

Lærer- og forældertilfredshed

Stine Rønlev Møller, dansk- og musiklærer i 2.b og  initiativtager til diskodansen, er tilfreds med sin klasse og glad for, at alle overholdt de indbyrdes aftaler og dansede igennem.

“Jeg bruger bevidst bevægelse i  min undervisning, og det gjorde jeg også sidste år. Det giver energi og variation. I dag står 2.b på scenen og danser, de bliver kigget på og viser noget til andre. Derved lærer de at præstere foran et publikum, og det kan de tage med til andre fremlæggelser. Samtidig får de indsigt i, hvordan de skal være, når de selv er publikum.”

Også blandt forældre giver det mening med events som 2. b´s.

“Det er godt med bevægelse i skoledagen. Dagens arrangement med dans og musik er godt for flere ting. Det ville bestemt ikke gøre noget, at der kommer mere af den slags,” siger Kristian Bødker, forælder til Kasper og vidne til dagens diskodans.

 

Fakta:

Ugens bevægelsesprogram på Kirketorvet:

Onsdag: Dans for alle elever

Torsdag: Bibtest

Fredag: Motionsdag

Dette indlæg blev udgivet i Skolehistorier 2014, Tranbjergelev om tranbjergelever: De var gode men vinduesviskeren var svær. Bogmærk permalinket.