Hjemmeside skal brande Aarhus-skole (Fokus)

Viby Skoles hjemmeside er under udvikling. Video af undervisning og generelle opdateringer er første etape. Links til Facebook og Twitter viste sin styrke, da Viby Skole med nød og næppe undgik skolelukning. Her blev de sociale medier benyttet flittigt af forældre og elever.

Viby Skoles hjemmeside er under udvikling. Video af undervisning og generelle opdateringer er første etape. Links til Facebook og Twitter viste sin styrke, da Viby Skole med nød og næppe undgik skolelukning. Her blev de sociale medier benyttet flittigt af forældre og elever.

Viby Skoles hjemmeside skal i fremtiden være et bedre udstillingsvindue til omverdenen. Ifølge ekspert i kommunikation burde de fleste skoler i Aarhus have samme mål.

Tekst og soundslide af Martin Østersø – Print screens af skolehjemmesider

Billeder af Luciaoptog i maj og snebilleder i september må ikke længere være et syn, som møder besøgende på Viby Skoles hjemmeside. Skolen vil være bedre til at brande sig selv for at fastholde og tiltrække nye elever.

Viby Skole har fået hjælp af Børn og Unge til at styrke kommunikationen internt og eksternt. Planen er døbt “Skolen for livet”, og den har fokus på at styrke arbejdet med at bruge digitale platforme.

“Konkurrencen om eleverne i Aarhus er en realitet. Vi kæmper mod både privat-, fri- og folkeskoler. Vi leverer et godt produkt, men vi skal blive bedre til at fortælle det. Vores hjemmeside skal i højere grad være et billede på den skole, vi er. Tidligere har vi forsømt den del af arbejdet,” siger Kalle Kristensen, skoleleder på Viby Skole.

Skolehjemmesider uden profil og liv

På Viby Skole vil de ikke pege fingre af andre skolers hjemmesider: “Vi har konstateret, at vores skal forbedres. Hvad andre skoler gør og tænker med deres, blander jeg mig ikke i,” siger Kalle Kristensen.

Hør: Videoleder: Få nu lavet en skole-IT-strategi

En gennemgang af 80 % af de aarhusianske folkeskolers hjemmesider får Tine Lind, med master i virksomhedskommunikation, til at vende tommelfingeren ned: “Min vurdering er, at langt de fleste hjemmesider mangler gennemslagskraft overfor en vigtig målgruppe – nye forældre og elever. Hjemmesiderne i sig selv sælger ikke mange billetter,” siger hun.

“Hasle skole og et par stykker andre var gode. Hjemmesider, hvor skolen inviterer målgruppen ind med god visuel grafik, glade børn, overskuelighed og små konklusioner som: “Derfor valgte vi Hasle skole……”, pirrer og lokker ind,” siger Tine Lind.

Se og hør: 38 aarhusianske skolehjemmesider i lyd og billeder

Deltag i debatten: Er du enig i analysen af hjemmesiderne – hvorfor/hvorfor ikke?

 

Dette indlæg blev udgivet i Hjemmeside skal brande Aarhus-skole (Fokus), Magasin: IT i den aarhusianske folkeskole, Temaer. Bogmærk permalinket.