Odder Avis rammer plet med lokalhistorier og annoncer

Ugeavisen, Odder Avis udkommer i et oplag på 25 000.  Undersøgelser fortæller, at hovedparten af målgruppen over 24 år læser Odder Avis. Forklaringen er ifølge redaktør Niels Christensen oplagt: ”Vi skriver vedkommende journalistik, og vi skriver lokalt, lokalt, lokalt”

Af Martin Østersø

Borgerne i Odder og omegn er ivrige læsere af lokalavisen. Det er den bedste måde at være opdateret på, når man bor i området, mener redaktør Niels Christensen, som med et smil på læben siger:

”Det er kun sket, hvis det står i Odder Avis.”

Historiernes indhold har stor betydning for at få mange læsere, men vinklen er endnu vigtigere: ”Hvis vi ikke kan skrive Odder eller et andet lokalt stednavn i de første tre linjer, har det ingen interesse,” siger Niels Christensen.

Odder Avis prøver at dele sol og vind lige for at nå bredt ud til hele lokalområdet: ”Hvis vi lige har skrevet noget om Hou og står med to lige gode historier fra Hundslund og Hou, vælger vi nok historien fra Hundslund,” forklar Niels Christensen.

Annoncer med stor gennemslagskraft

Undersøgelser viser at annoncer er et stort hit i Odder Avis. Storannoncøren, Kvickly Odder har målt, at deres annoncer når bedre ud, hvis de står i Odder Avis sammenlignet med et selvstændigt reklameblad. Føtex Food i Odder er nået til samme konklusion.

”Føtex Food kan ikke undvære at annoncere i Odder Avis. De har forsøgt, men det har bare ikke samme effekt,” påpeger Niels Christensen

Dødsannoncer, boligannoncer og annoncer om stort og småt i Odder har alle hver sin modtagergruppe og er med til at holde et højt læsergennemsnit: ”Vi er fælles referencepunkt om mange emner, og det giver sammenlagt mange forskellige læsere” slår redaktøren fast.

Menneske- og konflikthistorier giver læsere

Historien med udgangspunkt i et lokalt menneske, kendt eller ukendt, gør at mange åbner avisen. Også konflikthistorier er populært blandt målgruppen, og Odder Avis er ikke bange for at bringe kritiske historier, hvis bare kilderne holder 100 %.

”Vi har skrevet kritisk om Kvickly, borgmesteren, byrådet og sportsforeninger. Det er journalistisk i øjenhøjde. Når vi har skrevet kritisk om arbejdsmiljøet i Kvicklys cafeteria, kan du en halv time senere møde Kvicklydirektøren på vej ned til os med en stor annonce,” siger Niels Christensen.

Fremtiden for Odder Avis tegner lys

Niels Christensen tænker positivt om Odder Avis´ fremtid og forklar: ”Hvis vi kan fortsætte med at leve op til vores egen målsætning om at lave journalistik, som vores læsere ikke kan undvære, og bringe annoncer som vores annoncører ikke kan undvære, så tegner fremtiden lys”.

Redaktøren er sikker på, at folk i Odder vil blive ved med at læse Odder Avis, og han er sikker på, at de mange lokale annoncører vil fortsætte med at annoncere i avisen. Umiddelbart en god situation for alle parter eller som Niels Christensen selv siger: ”Hvad der er godt for Odder Avis, er godt for Odder by og omvendt.”

Dette indlæg blev udgivet i Interview, Odder Avis rammer plet med lokalhistorier og annoncer. Bogmærk permalinket.