Dyre IT-investeringer har været penge ud af vinduet (Tema)

Dyre smartboards hænger efterladte i klasser. De bruges til filmfremvisning eller af elever i frikvarterne, hvis de virker. Undersøgelse afslører, at lærere ikke ved, hvordan de skal bruge smartboards i fagene.

Dyre smartboards hænger efterladte i klasser. De bruges til filmfremvisning eller af elever i frikvarterne, hvis de virker. Undersøgelse afslører, at lærere ikke ved, hvordan de skal bruge smartboards i fagene.

Aarhus Kommune brugte i 2009 10 millioner på smartboards, som aldrig blev en succes. Eksperter anbefaler at have en plan med sine investeringer.

Tekst og foto af Martin Østersø

“Hvis man i Børn og Unge er skuffede over, at indkøbene af smartboards for tre år siden ikke fik den ønskede effekt, ville det have været rart, at de havde fortalt os, hvilken effekt de havde regnet med,” siger Stefan Møller Christiansen, formand for Aarhus Skolelederforening.

Læs: Århus dropper billig skoleløsning og køber dyre smartboards

Investeringen i 3 smartboards pr. skole husker de godt i Børn og Unge-IT: “Vi har ikke fået det for pengene, vi havde forventet. Vi må konstatere, at for få lærerne bruger dem – det er stof til eftertanke,” siger Niels Schmidt, IT-konsulent for pædagogik og læring. For Laust Joen Jakobsen, rektor for Professionshøjskolen UCC, er det logik for perlehøns: “To interaktive tavler uden pædagogisk brugsanvisning er en ringere løsning end én tavle med. Lærerne skal uddannes til at bruge ny teknologi,” siger han.

“Jeg synes, Aarhus Kommune skylder lærerne og eleverne at få IT til at spille og skatteyderne at have en strategi med det udstyr, man alligevel bruger mange penge på hvert år, siger Marianne Georgsen, Lektor fra Aalborg Universitet og forsker i IT i folkeskolen.

Læs: IT-millioner er på vej fra staten til kommunerne

Strategien kom før iPad’en i Odder

Ifølge både Laust Joen Jakobsen og Marianne Georgsen er der flere eksempler på, at kommuner og skoler i fællesskab har lavet planer, som har givet IT-løft i klasselokalerne. De har begge været med til at hjælpe skoler med at overføre strategi til konkret IT-undervisning.

“Jeg er ikke tilhænger af Odder-modellen med iPad til alle. Men kommunen har haft en fælles strategi, samarbejdet med skolerne og ført den ud til eleverne. Jeg kan jo læse mig frem til, at papirarbejdet er gjort,” siger Laust Joen Jakobsen.

I Odder vil de gerne anbefale deres egen model: “Vi er glade for vores IT-strategi. Vi har haft uheldige overraskelser, men de opvejes flere gange af succeserne. Kommuner er forskellige og skal derfor have forskellige strategier, men jeg vil absolut anbefale at have en,” siger Lise Gammelby, skoleudviklingskoordinater i Odder Kommune.

Deltag i debatten: Hvad, mener du, ville være en god IT-investering?

Deltag i debatten: Burde lærere bruge smartboards mere i undervisningen, end tilfældet er i dag?

 

Dette indlæg blev udgivet i Dyre IT-investeringer har været penge ud af vinduet (Tema), Magasin: IT i den aarhusianske folkeskole, Temaer. Bogmærk permalinket.