Børnerettigheder i børnehøjde

2.a med deres malerier om børnerettigheder

2.a med deres malerier om børnerettigheder

I en temauge har 2.a på Tranbjergskolen lært en masse om deres egne rettigheder. Den nye viden har de omsat til små malerier, som skal udstilles og minde elever og voksne om børns rettigheder 

Ret til ikke at blive mishandlet – hverken at blive sparket, slået eller snakket grimt til. Ret til at bestemme over sin egen krop. Ret til ikke at blive nægtet mad. Ret til ikke at arbejde før man er 13 år.

Teksterne kan læses på 2.a´s nye malerier, som illustrerer FN´s børnerettighedskonvention oversat til elevernes eget sprog. Før klassen gik i gang med emneugen kendte de kun meget lidt til deres egne rettigheder.

Se malerierne

“Det er aldrig for tidligt at lære om børnerettigheder. Det er vigtigt, at børn lærer om, hvad der er rigtigt og forkert, også fordi ikke alle voksne kender forskellen. Nogle emner kan være tabubelagte, men vi lærere skal ikke være bange for at snakke med børnene og give dem viden om, at de også har rettigheder. Og hvis de krænkes, er det vores pligt at følge op,” siger 2.a´s klasselærer Lise Fløe.

Ny viden skal fortælles videre

I 2.a har de været optaget af forskellige rettigheder. Flere har beskæftiget sig med retten til ikke at blive slået, sparket eller kaldt ubehagelige ting, og både piger og drenge har hæftet sig ved retten til at føle det, man føler.

Bliv klogere på børnerettigheder

“Hvis vi kan lide noget eller nogen, skal vi have lov til det uden at blive drillet,” siger Ida og bliver bakket op af klassekammeraterne.

Emneugen er færdig, og 2.a har evalueret sig frem til en god og lærerig uge. Tilbage er der bare at få hængt malerierne op på et synligt sted på skolen, og i forhold til at kunne forstå budskaberne er der tænkt på både stor og lille.

“De store elever og de voksne kan læse teksterne, mens 0. klasserne ikke har lært at læse, så de kan se og forstå billederne i stedet for,” siger Noah fra 2.a.

Dette indlæg blev udgivet i Børnerettigheder i børnehøjde, Skolehistorier 2015. Bogmærk permalinket.