Rådmand: IT skal tilføre læring ligesom udstoppede fugle (Tema)

Rådmand, Kristian Würtz har fået tilbuddet om endnu et interview for igen at få mulighed for at svare på kritikken, som lyder fra flere sider. Han har umiddelbart ikke noget at tilføje og står ved, hvad han har sagt.

Rådmand, Kristian Würtz har fået tilbuddet om endnu et interview for igen at få mulighed for at svare på kritikken, som lyder fra flere sider. Han har umiddelbart ikke noget at tilføje og står ved, hvad han har sagt.

Kristian Würtz mener, at IT kan sammenlignes med fugle fra biologilokalet. Det skal trækkes frem, når det giver mening og ikke have sin egen politik. Alligevel har Rådmanden bestilt den første IT-strategi siden 2008.

Tekst af Martin Østersø – Foto udlånt af Børn og Unge

Medarbejder i Børn og Unge-IT siger det, Aarhus Skolelederforening mener det, og Århus Lærerforening pointerer det: Aarhus mangler plan for IT-løft til gavn for eleverne.

Læs: Skole-IT halter bagud og mangler strategi i Aarhus Kommune

Selvom kritikken hagler ned over Børn og Unges politiske indsats i forhold til IT, er det ikke noget, som bider sig fast på den politiske hovedansvarlige, Kristian Würtz: “Jeg tror, mange kender det fra hjemmet, at man aldrig bliver helt færdig med at opdatere sit IT. Der vil altid være behov for et løft,” siger han.

Rådmanden mener langt fra, at Børn og Unge har ladt skolerne i stikken uden en overordnet IT-strategi. Han mener, det har været tilstrækkeligt, at IT har haft sin plads i den samlede kommunale Børn og Unge-politik: “Vi er nu der politisk, hvor IT ikke opfattes som noget særegent,” siger Kristian Würtz.

Pædagogisk IT er skolernes ansvar

I Børn og Unges top er vurderingen, at de forholder sig aktivt til IT-udviklingen på skolerne. Konkret nævner Rådmanden to initiativer: Indkøb af smartboards i 2009 for 10 millioner kroner og løbende uddannelse af IT-vejledere. Om satsningen med smartboards er blevet en succes, forholder Kristian Würtz sig ikke til.

Læs: Dyre IT-investeringer har været penge ud af vinduet

”Kompetencen til at prioritere den pædagogiske indsats og lærernes efteruddannelse er i høj grad lagt ud til skolerne. Jeg synes, det er et væsentligt princip, at skolerne kan gøre det inden for lovens rammer,” siger Rådmanden.

Forelagt kritik om manglende kommunalt fokus på IT fra skolebestyrelser, skoleledere, eksperter og lærerforening er Kristian Würtz åben overfor dialog: “Jeg kan kun gentage, at der er løbende behov for at se på udviklingen. Jeg lytter gerne til gode forslag til, hvordan vi skal prioritere anderledes”, siger han.

Læs: Aarhus Skolelederforening: Kæmpe behov for kommunal IT-strategi

Alligevel en IT-plan

Eksperter, rapporter og Børn og Unge-konsulent anbefaler, at kommuner og skoler har planer, for hvordan IT skal integreres i undervisningen til gavn for eleverne. Ifølge Aarhus-skolernes hjemmesider har kun ganske få prioriteret at have synlige planer for IT på skolen og i undervisningen. Men det er ifølge Rådmanden ikke noget problem.

“Det er længe siden, at vi i samlet flok gik ned i data for at lære IT. Jeg ved, at skolerne har velbeskrevne principper for læring. Min pointe er, at IT ikke blot er en selvstændig kompetence – IT skal indgå, hvor det er relevant på lige fod med udstoppede fugle,” siger Kristian Würtz.

På trods af at Rådmanden vurderer, at der ikke har været et behov for en selvstændig kommunal IT-strategi siden 2008, har Rådmanden netop bedt sine medarbejdere om at udarbejde en. Kristian Würtz har ingen kommentarer til, hvorfor Børn og Unge tænker, det er relevant med en handleplan nu og ikke de sidste fem år.

Deltag i debatten: Hvad er din holdning til, at Rådmanden sammenligner IT med udstoppede fugle?

Deltag i debatten: Hvordan mener du, Rådmanden svarer på kritikken?

 

Dette indlæg blev udgivet i Magasin: IT i den aarhusianske folkeskole, Rådmand: IT skal tilføre læring ligesom udstoppede fugle (Tema), Temaer. Bogmærk permalinket.